maandag 3 januari 2011

update opvoeding Yola

Wij wensen iedereen een mooi en gezellig 2011.

Wij hebben een gezellige week achter de rug.
Yola doet het nog steeds geweldig goed. (had je iets ander verwacht?) Ze leert nog steeds supersnel.
Ik leer haar dat ze niets uit mijn linkerhand mag pakken, wel uit rechts. En dat heeft mevrouw supersnel in de gaten.
We hebben een grote bel bij de achterdeur. Ik leer mijn (oppas)honden en mij kinderen dat als ik bel dan moeten ze komen. Yola had het binnen 4x in de gaten. Dan is ze achter in de wei en ik bel............ Nog nooit een pup zo hard zien lopen. GEWELDIG. filmpje komt nog wel.

Oudejaarsdag geoefend met vuurwerk. Dat vind ze alleen maar interesant. Ik moet haar aan de riem houden anders aporteert ze de rotjes.
We hebben haar ook meegenomen naar Carbidschieten. Dat was niet zo'n succes. Dat gaat ook loeihard en dat vond ze echt niet leuk. Maar dat mag ook. Dus Imke is snel weer met haar naar huis gelopen.
Nieuwjaarsdag is ze meegeweest naar de oma's en opa "nieuwjaarwinnen". Dat vindt ze allemaal leuk. De lift in de verzorginsflat van mijn schoonmoeder is geen enkel probleem. Evenals snuffelen bij mijn oma in haar huisje. Ze gedraagt zich dan uitstekend! Alleen heb ik wel geleerd haar niet te voeren vlak voordat ze de auto in gaat. Dan moet ze spugen. (over Imke heen). Maar dat was dus meer een foutje van mij dan van Yola zelf. Er moet dus minstens 1 uur zitten tussen voeren en autorijden.
Aan de riem loopt ze redelijk goed. Het kan nog veel beter, maar we moeten meer oefenen. Maar ik ben in febr '10 gevallen met gladheid en toen mijn pols naar gebroken. Ik ben dus héél voorzichtig met gladheid en kom dan niet zo heel veel buiten. Maar daar komt verandering in.Yola moet goed leren lopen.
En aan de riem leer je ze nu eenmaal het meest.
Zindelijkheidstraining gaat ook goed. Meestal (nog niet altijd) loopt ze ineens naar de keukendeur en gaat netjes zitten. En dan moeten we snel zijn! Liefst een plasje in de sneeuw maar dat redt ze niet altijd. Ze moet een klein stukje lopen tot aan het weiland en dat redt ze niet altijd. Maar ook dat komt goed. Ik ben al lang blij dat ze het aangeeft. Wat wel opvalt is, dat als ik weg ben, het regelmatig mis gaat. De rest van het gezin let er gewoon minder op. Terwijl ze allemaal zo gek met haar zijn.
Elke avond na het werk, gaat Gait even op de bank liggen pitten. Sinds 19 dec (de thuiskomdag van Yola) gaat hij op de grond liggen. Met Yola en vaak met Bo. Zo gezellig. Yola geniet er ook van. Ze kruipt stijf tegen Gait aan, lekker voor de kachel.
Er is me gevraagd of het nu makkelijker is met een hond erbij. Tja, daar heb ik nog even geen antwoord op. Ze spelen ontzettend leuk samen, dat voorop gesteld. En samen liggen ze in de bench te slapen (overdag soms). Als Yola groter is, dan moet ze leren dat het ook in de kennel buiten leuk is, dat is ook makkelijker met Bo erbij.
Maar aan de andere kant, als ik met haar wil trainen, zit Bo er ook vaak tussen. Zij weet ondertussen wel dat ik beloon met kaas, en dat vindt zij ook heerlijk.
Onze Bo is redelijk waaks, en dat zal Yola waarschijnlijk ook worden. Ik ben er wel mee bezig om haar dat te leren.
Zondag heeft Yola kennis gemaakt met de broers Paco en Bor (kruising appenzeller/mechelse herder)van 9 weken. 1 week jonger dus dan Yola.
Ze zijn van Henny en Katja (broertje van Gait met zijn vrouw) en haar ouders.
Donderdag staat er een speelafspraakje, het is goed voor de honden om te spelen met andere hondjes.

Tot slot nog een paar mooie foto's van onze waakhonden.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten